יום שלישי, 15 ביולי 2008

לימודי צילום

קמרה אובסקורה בית הספר לאמנות נוסד בשנת 1978. במהלך השנים הכשיר בית הספר אלפי בוגרים מצטיינים בכל ענפי האמנות, תעשיית הקולנוע, המדיה והתקשורת. בוגרים המתברכים בהישגים רבים בארץ ומחוצה לה, מציגים ומצטיינים בפסטיבלים ישראליים ובינלאומיים רבים.ב'קמרה אובסקורה' הלימודים מתמקדים במקצועות ויזואליים-יצירתיים המקיימים דיאלוג ויחסי גומלין עם קידמת הטכנולוגיה,עם עולם המדיה ועם עולם האמנות.לצד הוראת הפן המסורתי של תחומי הלימוד ומתן תשומת הלב לעקרון הרציפות, ער בית הספר לחשיבות שילוב העתיד במסורת העבר, לטיפוח ההון הלימודי והמקצועי שנצבר, כל זאת תוך שמירת המתח הבונה בין אמן לאומן, בין מקצוענות לאמנות.בבית הספר ארבע מחלקות ללימודים מלאים: צילום, קולנוע, אנימציה - שלוש מחלקות במערכת לימודים מלאה בת ארבע שנות לימוד ומחלקה לכתיבה -במתכונת בת שלוש שנות לימוד. בנוסף, מקיים בית הספר מסגרת ייחודית ללימודי ערב ומערך קורסי חוץ.מיטב אנשי המקצוע, אקדמיה ואמנים יוצרים נמנים עם סגל המורים, המעמיד לרשות הסטודנטים הרכב ייחודי ועשיר של תחומי ידע וניסיון מקצועי.'קמרה אובסקורה' משתפת פעולה עם מוסדות אקדמיים בארץ ובעולם:המכללה להוראת טכנולוגיה ת"א, החוג לאמנות בדגש על מדיה דיגיטלית 'קלישר' - מסלול לימודים משותף 'קמרה-קלישר' מאפשר באופן פרטני המשך לימודים לתואר B.Ed. ותעודת הוראה לעומדים בתנאי הקבלה של החוג לאמנות בהדגשת מדיה דיגיטלית במכללה להוראת טכנולוגיה.

לימודי צילום

עולם הצילום הוא עולם דינמי המשתנה כל העת. מאז הוקמה המחלקה לצילום ב'קמרה אובסקורה' עבר מדיום הצילום שינויים מהותיים המאפשרים לצלם הפועל כיום טווח עצום של אפשרויות ביטוי ופעולה. התפתחות הטכנולוגיה הפכה את "לכידת" הדימוי לפעולה מהירה יותר. המיומנות המקצועית - עין זריזה, לחיצת אצבע ושיקול דעת של הצלם נתמכות עתה על ידי מערכות מתוחכמות, והמדיה הדיגיטלית ממלאת את מקומם של הסרטים וניירות הצילום.שינויים אלה הביאו את הצילום להעמיק את נוכחותו בתקשורת, בעיצוב, בהוראה, בפרסום וכמובן באמנות. צלמים לוקחים היום חלק מכריע בעיצוב עולמנו ובהגדרת המציאות שבה אנו חיים.המחלקה לצילום של 'קמרה אובסקורה', מציעה תכנית לימודים, בת ארבע שנות לימוד, המיישמת מכלול עדכני זה - עיוני, טכנולוגי ורעיוני. לצד לימוד מונחי השפה החזותית העכשווית מוענקים לתלמידי הצילום ידע מעשי ומקצועי, המכינים אותם למפגש עם עולם הצילום. סגל המורים במחלקה מורכב מצלמים פעילים, המעורים בעשייה המקצועית ושותפים להתווית כיווני ההתפתחות של הצילום הישראלי .לבוגרי המחלקה לצילום של 'קמרה אובסקורה' מקום נכבד ותרומה חשובה בהתהוות שיח הצילום המקומי. הם מציגים בתערוכות בגלריות ובמוזיאונים, ורבים מהם פעילים בשדה הצילום המקצועי בארץ.
שנת הלימודים הראשונה
מוקדשת לרכישת כלים, טכניקה ושיטות עבודה. נלמדים מונחים בסיסיים בטכנולוגיה, אופטיקה, עבודת מעבדה, צילום דיגיטלי ועיבוד תמונה, לצד היכרות עם ההסטוריה של הצילום ומורכבות הדימוי החזותי. בסיום שנת הלימודים עבודות התלמידים מוצגות בתערוכה מסכמת.
הנושאים:צילום - יסודות ושפה מפגש עם הצילום כמדיום עשיר, מורכב ורלוונטי לתרבות החזותית והעכשווית. מאפייניו החשובים של הדימוי הצילומי נידונים באמצעות מונחי הצילום כמו: אור וצל, קומפוזיציה, נקודת מבט, פרספקטיבה, יחסי דו-מימד ותלת מימד, ודרך מונחים טכנולוגיים המשפיעים על הדימוי החזותי כמו: עומק שדה, טשטוש והקפאה ואורך מוקד. הגשה שבועית של משימות ותרגילים מהווה בסיס לדיון כיתתי ולביקורת עבודות באמצעותה רוכשים המשתתפים שליטה בסיסית במונחים אלה המשפיעים על יצירת המשמעות בצילום.סדנת תרגיל ודיוןהמשך לקורס צילום - יסודות ושפה. במרכז הסדנה חידוד הראייה הצילומית ופיתוח רעיון בשפת הצילום. עבודות הסטודנטים הן בסיס לדיון וביקורת קבוצתית.טכנולוגיה של הצילום ומעבדה שחור לבןקורס עיוני המשלב סדנה מעשית במעבדת הצילום. בשיעורים נלמדים יסודות הצילום בדגש על העולם הפוטוכימי.חומרים רגישים לאור, פיתוח סרט, הדפסה, שימוש בפילטרים ובמבזק ועוד. בכל שיעור ניתנות משימות צילום, פיתוח והדפסה ומשולבות גם יציאות לצילום ביום ובלילה.צילום דיגיטלי - טכנולוגיה ומעבדה קורס עיוני בשילוב סדנה מעשית ובמרכזו נלמדים עקרונות הצילום הדיגיטלי והעבודה במעבדה הדיגיטלית. היכרות עם מונחים טכנולוגיים כמו: רזולוציה, פיקסלים ועולם הצבע הדיגיטלי בשילוב עבודה מעשית בכלי המעבדה הדיגיטלית -הסורק והמדפסת.הסט המבוים : צילום סטודיו - שיעור וסדנההקניית הידע התיאורטי הנדרש להצבה ולהפקה של סטים מתוכננים, לצילום פנים וחוץ בתאורה קיימת ובתאורה מלאכותית. בסדנה המעשית מתורגלים בחירה והצבה של תאורה ואביזרים נלווים לצד שיקולי קומפוזיציה בשירות המשימות הרעיוניות העומדות לבצוע.עיבוד תמונה בתוכנת פוטושופעקרונות העבודה בתוכנת פוטושופ: חיתוך, שינוי גודל ורזולוציה, תיקוני צבע ובהירות, עבודה בשכבות, שימוש בפילטרים, שמירה ואפשרויות ייצוא של קבצים ועוד.רישום סדנה המקנה מיומנויות בסיסיות ברישום. מטרתה לפתח את יכולת ההתבוננות באובייקט והבנת יחסי אובייקט חלל. דיון ותירגול של מושגי יסוד: כתם, קו, כובד, נפח, אור, זמן וטכניקות וגישות שונות ברישום.מבוא לעיצובהכלים הבסיסיים של השפה החזותית: צורה, צבע, קומפוזיציה, פרופורציה, תנועה, חלל וטיפוגרפיה. הסדנה משלבת משימות לפיתוח החשיבה העיצובית והרגישות הצורנית.תולדות הצילוםההיסטוריה של הצילום מהמאה ה-19 עד סוף המאה העשרים - סקירה כרונולוגית של ההתפתחויות הטכנולוגיות, הרעיוניות, התרבותיות והאמנותיות.

שנת הלימודים השנייה
מוקדשת לשכלול המיומנויות הטכניות ויכולות החשיבה הרעיונית תוך הרחבת ההקשרים בהם מתקיים הצילום. בסיום שנת הלימודים עבודות התלמידים מוצגות בתערוכה מסכמת.
הנושאים:
עבודת סטודיו מתקדמת (פורמט בינוני וגדול)
סדנאות ממוקדות נושא:
צילום תיעודי
צילום וטקסט
וידאו ארט
מבוא לעריכת וידאו
היכרות עם תוכנת אילוסטרייטור
טכנולוגיה והדפס שחור לבן
מעבדה דיגיטלית: ככלי יצירה וההדפס הדיגיטלי
צילום ישראלי וצילום עכשווי

שנת הלימודים השלישית
היא שנת התמקצעות בתחומי הצילום השונים בהנחיית אנשי מקצוע וצלמים מובילים.
המגוון הרחב של המקורות והגישות לצילום והניסיון המקצועי העשיר של המנחים מקנים לסטודנטים את התמיכה והחופש הנדרשים לפיתוח סגנון צילום אישי ולהשתלבות בעשייה האמנותית והמקצועית.סדנאות ההתמחות מרחיבות את הידע, מקנות שליטה ומשכללות את הניסיון כהכנה לעבודה עצמאית בעולם הצילום.בסיום שנת הלימודים עבודות התלמידים מוצגות בתערוכה מסכמת.הנושאים וההתמחויות:
צילום מזון
צילום אופנה
צילום אדריכלות
צילום פרסום
פיתוח רעיון אישי
מיצב אינטראקטיבי
הדפס דיגיטלי מתקדם
פרקטיקות של הדפס בשחור-לבן
פוטושופ מתקדם
נגטיב דיגיטלי וטכניקות אלטרנטיביות


שנת הלימודים הרביעית
היא שנת פרויקט הגמר. תכנית הלימודים משלבת הנחיה אישית של מורה ואיש מקצוע עם מפגשים קבוצתיים בקורס ביקורת מרכזי, בו מועלים לדיון גם תכנים עיוניים.

סגל ההוראה
אריאל ינאי-שני - צלם-אמן. ראש מחלקת צילום בקמרה אובסקורה דודי ברילובסקי - אמן יפעת בר-לב - צלמת ואמנית מיצג אסף גאם-הכהן - צלם ומתמחה בפתרונות בתחום המדיה החזותית דוד דניאל - אמן ומרצה לאמנות אילן לוי - צלם- אמן אורן נוי - צלם, חבר בקבוצת P6 המתמקדת בקשר שבין צילום ומקום יוסי נחמיאס - צלם-אמן. אוצר צילום עדי פלטינוב - איש סאונד ופוסט-פרודקשן סשה פליט - צלם- אמן, מתמחה בצילום סטודיו נועה צדקה - צלמת/ אמנית גליה צור - מעצבת גרפית ומתמחה בממשקי מולטימדיה תומר קאפ - צלם-אמן אליסף קובנר - אמן וידאו וצלם דביר קסורלה - מתמחה בדפוס דיגיטלי ובניהול צבע תמר קרוון - צלמת-אמנית. מתמחה בצילום לייף סטייל ואופנה שי שחר - צלם- אמן תמר שליט-אבני- צלמת תיעודית ורב תרבותית נלי שפר- צלם. מתמחה בצילומי אוכל ותרבות אוכל בארץ ובעולם תמיר שר - צלם-אמן

לימודי חובה
בית הספר מקיים מסגרת לימודים עיונית בין-מחלקתית המפגישה את התלמידים עם מבט רחב של תחומי ידע - תרבות, אמנות, פילוסופיה וטכנולוגיה, העומדים בבסיס תחום התמחותם והכשרתם כאנשי מקצוע, אמנים ויוצרים.נושאי הלימוד:
התפתחות החשיבה המערבית ויסודות בתיאוריות ביקורתיות - הרעיונות המרכזיים של הפילוסופיה המערבית, הקשר בין פילוסופיה ואמנות ופיתוח כלי חשיבה וביקורת.
מבואות לתולדות האמנות - אמנות עכשווית, אמנות מודרנית והמודרנה, אמנות המאה ה-20 ואמנות ישראלית.
סדנה לקריאה ולניתוח טקסטים - חשיפה למגוון סגנונות כתיבה והקניית מיומנויות ואסטרטגיות תוך תירגול של קריאה, ניתוח, פרשנות וכתיבה.
סדנה ליסודות המדיה החזותית - היכרות עם מרכיבי השפה החזותית כתשתית ליצירה במדיומים השונים ובהתמחות המחלקתית. הסדנה משלבת עיון, יצירה, ביקורת וחשיפה לאמנות עכשווית.
תולדות תחומי ההתמחות השונים - צילום, קולנוע, כתיבה, אנימציה ומדיה.
טכנולוגיות - סקירת ההיבטים הטכניים של היצירה בתחומים השונים: אופטיקה ותאורה, יסודות בחשמל, סאונד, תיפעול הכלים הטכניים ומרכיביהם

לימודי קולנוע


המחלקה לקולנוע ב'קמרה אובסקורה', מכשירה יוצרים ואנשי מקצוע במגוון תחומי הקולנוע והטלוויזיה. מסלול הלימודים מעניק ידע וכלים עדכניים ומעשיים ביותר ליצירה בעולם המקצועי העכשווי.
במהלך ארבע שנות הלימוד מתמחים הסטודנטים באחד ממקצועות הקולנוע, על פי בחירה וכישורים, תוך עבודה מעשית ואינטנסיבית במספר רב של הפקות ובמגוון תפקידים קולנועיים.השנה השלישית והרביעית מוקדשות להרחבה ולביסוס מקצועות ההתמחות, ובמהלך השנה הרביעית מופקים סרטי הגמר. תהליכי היצירה מלווים על ידי מורי המחלקה. הלימודים משלבים את מכלול מקצועות היצירה הקולנועית: תסריט עלילתי ותיעודי, בימוי עלילתי ותיעודי, צילום, עריכה, טכנולוגיה, מבע קולנועי ותולדות הקולנוע העולמי והישראלי. כל אלה לצד הכרות עם עבודתם וסגנונם של יוצרי מפתח באמנות בכלל ובאמנות הקולנוע בפרט. במסגרת הסדנאות המקצועיות נלמדים המרכיבים הטכנולוגיים של העשייה הקולנועית: שימוש במצלמות מקצועיות בפורמטים שונים, שימוש בתוכנות עריכה ואפקטים, אמצעי תאורה, גריפ ואמצעים להקלטת סאונד.מזה שנים משתתפים סרטי בוגרי המחלקה לקולנוע בתחרויות ובפסטיבלים רבים, וזוכים בפרסים חשובים בארץ ובעולם, ביניהם: פסטיבל הקולנוע בירושלים, פסטיבל הסרטים בחיפה, פסטיבל ברלין, פסטיבל קאן, פסטיבל מינכן, פסטיבל ניו יורק, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע וטלוויזיה - בייג'ין, פסטיבל שנחאי, פסטיבל מונפלייה, פסטיבל שיקגו ועוד רבים אחרים.

שנת הלימודים הראשונה
מוקדשת להקניית יסודות השפה והעשייה הקולנועית.
הנושאים: יסודות הבימוי ושפת הקולנוע יסודות השפה הקולנועית החל מהפריים הבודד דרך השוט הקולנועי ועד לבניית הסצנה. תרגילים מעשיים מיישמים את תהליך הלימוד באמצעות חשיפת דרכי העבודה של הבמאי, הצלם, המפיק ומכלול העוסקים בהפקת סרט. כל זאת תוך דיון וביקורת. לקראת סוף שנת הלימודים מפיקים התלמידים 'סרט שנה א' החל מכתיבת התסריט ועד לסיום העריכה ובדגש על עבודת הצוות. במהלך ההפקות הסטודנטים ממלאים כל אחד מתפקידי הצוות המרכזיים. יסודות התסריטהיכרות תיאורטית ומעשית עם הפורמט, המהות והטכניקה של כתיבת התסריט. שלבי עבודה מקובלים בתהליך כתיבת תסריט- סינופסיס, טריטמנט, תסריט מלא. מושגים: "סיפור" אירוע מחולל, פרוטגוניסט, אנטגוניסט, תרשים מבנה קולנועי קלאסי. מבנה שלוש מערכות. טכניקות אקספוזיציהSET UP , PAY OFF, איפיון דמויות. דיאלוג. ביטים וסאבטקסט. ניתוח רעיונות לתסריטי סוף שנה, אדפטציה מספרות לקולנוע. עקרונות השימוש ב-VO. טכנולוגיה, צילום וצילום קולנועיהקניית ידע ומיומנויות בסיסיות בתפעול ציוד צילום ותאורה, הנדרשים מצלם קולנוע בתחילת דרכו: עקרונות הטכנולוגיה העיקריים של צילום במצלמת וידאו,שימוש בתאורה, יסודות צילום הוידאו הדיגיטלי, הכרה ותפעול של רכיבי מצלמת הוידיאו: עדשות, צמצם, מהירות תריס, GAIN,ND, ו -W.B. - כל זאת בליווי סדנאות תירגול. תוכנת AVIDלימוד תוכנת העריכה AVID ותהליכי העבודה בה: יסודות העריכה הדיגיטאלית, 3 Points Editing, עריכת cut to cut, non-linear , fine-cut, אפקטים ו- online, כותרות, עריכת פס הקול, mix הסאונד, יצוא ויצירת DVD דגימה ודחיסה, דחיסות intraframe מול interframe.תרגול צילום, בימוי ועריכהסדנת תירגול אמצעי הצילום ותוכנת העריכה. במסגרת זו מצולמים ומופקים תרגילי וסרטי השנה הראשונה.תולדות הקולנועסקירת התפתחות המדיום הקולנועי ככוח אמנותי וחברתי, החל בניסיונות החלוציים של שלהי המאה ה-19 דרך נקודות הציון המרכזיות של התפתחות שפת הקולנוע ועד שנות השישים והשבעים בקולנוע האירופי והאמריקני. זרמים ויוצרים מרכזיים בקולנוע לתקופותיו, בחינת ההתפתחות התעשייתית-טכנולוגית של הפקת סרטים וסקירת הכלים הביקורתיים, התיאורטיים וההיסטוריוגרפים שהתפתחו במקביל.

שנת הלימודים השנייה
מוקדשת להשלמת רכישת היסודות והרחבתם. במרכז הלימודים תהליכי בימוי סרט דרמה, עבודת הבימאי עם השחקן ובימוי תיעודי, והתמודדות עם צילום ותאורה בתהליך ששיאו בצילומי סרטי סוף השנה.
הנושאים:
בימוי דרמה
בימוי תיעודי
תסריט לסרט קצר
צילום קולנועי מתקדם
יסודות העריכה הקולנועית
סדנת משחק
סדנת הדרכת שחקנים וסאונד

שנת הלימודים השלישית
במחלקה לקולנוע היא שנת התמחות של כל סטודנט בתחום העשייה הקולנועי בו בחר, לצד גיבוש התסריט לפרויקט הגמר.
הנושאים:
בימוי דרמה והדרכת שחקנים (סדנה משותפת עם תלמידי הסטודיו למשחק בהנהלת ניסן נתיב)
פיתוח תסריט לסרט גמר עלילתי
פיתוח סרט גמר תיעודי
צילום קולנועי מתקדם
סדנת ליווי עריכת פרויקטים
אפקטים מיוחדים בקולנוע
מוסיקה בקולנוע
עיצוב פס הקול והפקה

שנת הלימודים הרביעית
מעמידה במרכזה את פרויקט הגמר באחת מן ההתמחויות הבאות:
בימוי עלילתי/תיעודי
ע. במאי ראשון
צילום
עריכה והפקה
סדנה מרכזית מלווה את יצירת הסרט החל מהשלמת התסריט ועד לתהליכי הבימוי, הצילום וההפקה. במקביל, הסטודנטים מוזמנים להשתתף בקורסים וסדנאות מן המחלקות המקבילות בתחומים משיקים לתחום התמחותם הקולנועי.

צילום

אין תגובות: