יום שלישי, 15 ביולי 2008

לימודי עיצוב

החממה הינה בית ספר ונקודת מפגש המכנסת יכולות יצירתיים לעשייה מקורית. המכללה למנהל, כמוסד המלמד רבבות סטודנטים בנושאי לימוד שונים, רואה בתחומי האמנות ועיצוב אתגר ערכי, הראוי למיקוד יכולותיה וכוונותיה במובנם הרעיוני והמעשי ליצירת רף גבוה ובולט בנוף בתי הספר לאמנות ועיצוב בארץ.

בית הספר, בהצהרת כוונותיו ובעצם השתייכותו למוסד בעל יכולות ארגוניות וכלכליות נרחבות, מעמיד תשתית הנותנת מענה מובהק וחד משמעי, ומאפשר ללומדים את מיצוי יכולותיהם תחת קורת גג רבת שנים ומוכרת. הכוחות המיומנים הנאספים אל בית הספר לאמנות ועיצוב מחזקים את ערכיות המסר ואת יכולת מימוש המטרות של החממה הכוללת הישגיות גבוהה של הלומדים.

בעידן המערכות הגדולות והחובקות ,פעילות החממה בית הספר לאמנות ועיצוב, במסגרת המכללה למנהל הוא אך טבעי ומאפשר לפעול מקצועית וערכית, תוך יצירת מערכת יחסי גומלין התומכים את מטרות הסטודנטים ואת אלה של החממה והמכללה למנהל.

המתחם כסביבת לימודים המקיפה את הלומדים, מאפשרת רמת נגישות וגמישות גבוהים לתכנים, היוצרים יריעה רחבה של יכולות. החממה רואה עצמה אורגן בהעמדת מעטפת היכולות שברשותה לטובת הסטודנטים בהכרות ובתעודות המשקפות את היקף הידע והמיומנויות שנרכשו בתהליך הלמידה אך בעיקר את רמת ההישגיות האישית היחודית והמקורית.
- הקניית הידע בתחומי ההומניסטיקה והתרבות.- רכישת ידע והבנה רחבה במקצועות האמנות והעיצוב.- הכרת הכלים הטכניקות והטכנולוגיות העדכניות.- פיתוח מיומנויות ללימוד עצמי.- הבנת תהליך מעשה היצירה.- עידוד ופיתוח יצירתיות מקורית.- הכרת ערך ההוויה האישית והקיבוצית.- הדגשת הרב תרבותיות והייחודיות הרגשית.- הבנת נושא אחריותו האתית מקצועית והחברתית של היוצר.- הנחלת השפה החזותית ועידוד לברור גבולותיה.

עיצוב אופנה, עיצוב תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, עיצוב פנים, אמנות
מסלולי הלימוד
לימודי בוקר - מסלול ארבע שנתי המקיף תוכנית לימודים רחבה המשלבת לימודים עיוניים ומעשיים בקשת נושאים בתחומי התמחות ומקצועות המקנים תשתית יכולות מקיפה. מי שעמד בדרישות המסלול יהיה זכאי לקבל תעודת בוגר של בית הספר בתחום בו התמחה.לימודי ערב - מסלול דו שנתי מורחב המציב תוכנית לימודים מעשית המשלבת מקצועות יעודיים למימוש היכולות בתחום הנלמד. מי שעמד בדרישות המסלול יהיה זכאי לקבל תעודת סיום של בית הספר בתחום בו למד.לימודי חוץ
קורסים בודדים - מסלול המאפשר להשתלב בלימודים המתקיימים בנפחי זמן מצומצמים יחסית והיוצרים אינטנסיביותלימודית נוחה למי שמעוניין להמשיך ולהתפתח. ההרשמה תעשה בכפוף לדרישות הקורס ולתקנון בית הספר.

דגשים בתהליך הלמידהתוכניות הלימודים מדגישות שלושה רכיבים המשתלבים במהלך הלימודים ומפתחים את הלומדים בהיבטים שונים לתכלית אחת יצירתית. שלושת הרכיביםידע - קבוצת נושאי למידה המקנה ידע רחב בעיקר בשלב חטיבת המבואות.מיומנות - קבוצה נושאי למידה תקנה את היכולת האישית לממש הלכה למעשה ולהפכה ל"מוצר ממשי" בעיקר בשלב חטיבת המבואות ולאורך כל תוכנית הלימודים.יצירתיות - קבוצת נושאי למידה מקנה את ההבנה והיכולת לעשות "מעשה יצירה " מתקיימת לאורך כל תוכנית הלימודים, מתרחבת בחטיבת ההתמחות והופכת להיות מהותית בעבודות הגמר. עומס הלימודיםדרישות תוכנית הלימודים יוצרים עומס לימודים המורכב משלושה:לימודים פרונטאלים, עבודה במעבדות ובסדנאות וכן במטלות הבית. משקלם השונה והנצבר משקף את עומס הלימודים הנדרש.
עיצוב פנים

הביטוי אומר כי ביתי הוא מבצרי ,וגם באם הדבר נאמר בהקשר אחר הוא משקף את משקל המעטפת בה אנו נמצאים ומרגישים שייכות ונינוחות. הבית הוא השתקפות של הגרים בו ,את הגדרתם את ציפיותיהם ותחושותיהם.עיצוב פנים היא היכולת לחבור למי שמזמין תכנון ועיצוב למרחב חיים בו המזמין עומד לבלות את מרבית ימיו ולהביא את תמונת המראה של המזמין בדמות יצירת מרחב פונקציונאלי ואסטטי שיתאימו לו.מערכת הלימודים הינה רחבה ומקיפה נושאים ומקצועות הנוטלים חלק בעשייה ובהתהוות הרעיון העיצובי . היכולת לפתח ולהעביר את הרעיון העיצובי לשלב תיכנוני לחלק אותו למרכיבי ביצוע בדרך ליישום כך שיתחבר בסופו חזרה לכלל יצירה עיצובית ,הוא מרכיב יכולת מכריע המתפתח בתהליך הלמידה.נושאי הלמידה מדגישים את הצד המקצועי, את הכרת החומרים ,הטכנולוגיות העדכניות והבנת שיקולי בעלי המקצוע השונים שהינם חלק ביישום התיכנון אך שמה דגש על יכולתו היצירתית של המתכנן כמעצב מקשיב רגיש למזמין לסביבה לקוטקסט התרבותי פסיכולוגי בה הוא "מגדל" את יצירתו העצמאית האישית והייחודית.
עיצוב אופנה

מבראשית שימש הבגד ככסות ומאז הלך וצבר עליו ואליו משמעויות הקשרים וששיקפו פרטים קבוצות מצבי רוח וצרכים אחרים.תוכניות הלימוד גיבשו מסלולי לימוד מעשיים בצד בסיס ידע והבנה תיאורטיים רחבים הנוגעים במקצוע האופנה ובנושאי לימוד כלליים -הומניסטיים.צוות המנחים הפרויקטים שיתופי הפעולה והקשרי ההתנסות יכשירו את הלומד לקראת היותו מעצב עצמאי ויוצר המדגיש את ייחודיות יצירתו סיום דרכו של הלומד בפרויקט גמר המדגיש את צבעו הייחודי של הבוגר ובשלותו כמי שצלח את המסלול ומטענו נראה על המסלול בקולקציה מקצועית העומדת לשיפוט.

תקשורת חזותית

אנו חיים בעידן של תקשורת ומאז הפך הכתב לנחלת הכלל הלכה והתרחבה מעורבותו של "הקהלהיעד" והוא החל להיות צד בהגדרת " צרכיו תובנות התקשורת והטכנולוגיות שקרבו מרחקים יצרו יכולת ודרישה לתקשר עם מסת לקוחות הולכת וגדלה בגשה מהוקצעת תוך שליטה ויישום מטרות המזמין מחד ומאידך התאמת התנהגות הקונה.לעיצוב תקשורת חזותית פנים רבות ומגוונות החל ממוצרים פשוטים במרכזי הקניות עבור דרך פוליטיקה ועד העברת מסרים מכוונת .מערכת הלימודים מדגישה את החשיבה העיצובית ,הבנת השפה החזותית והכלים למיצוי התקשורת, החל מהמילה וכלה בשימוש בטכניקות ובטכנולוגיות עדכניות המאפשרות יכולת יצירת מצג מסרים ויזואלי ,עיצובי ,מקצועי ומתוחכם.יכולת החשיבה העיצובית הינה אבן יסוד לצד הקניית הכלים ויישום שלבי פיתוח הרעיון החל משלב הקונספט וגלגולו עד להבשלתו למעשה מגובש ובר הצגה המבליט את יכולת הביטוי האישי המקורי והעצמאי.נושאי הלמוד ושיטת הלימוד חוברים וחובקים יחד מכלול מקצועות המבססים את יכולותיו של הלומד ומרחיבים את אופקיו תוך שאיפה להתמקדות ביכולתו היצירתית בעיקר בעשייה משמעותית.
עיצוב תעשייתי

עיצוב מוצר הוא כמעט להגדיר את השונות הראשונית שבלטה בין האדם לסובב אותו. יכולתו של המין האנושי להשתמש ליצור בכלים לטובת מימוש רצונותיו ומטרותיו בלטה לאורך כל ההיסטוריה האנושית.יכול ההבנה של הקיים והחסר הקיים הוא כמעט בסיס הבנת החיוניות של העיצוב התעשייתי. יש רגע בו תובנת החסר מגדירה עצמה כמעט באופן עצמאי אך מידת התאמתה לשימוש אנושי כפתרון מוחלט ומותאם חייבת התייחסות מקצועית בעלת ידע מקיף.מערכת הלימודים מפגישה את הלומד עם נושאי למידה שעיקרם הינו בתחום המקצועי בתחום האנושי ובתחום הכלכלי ארגוני יישומי. קשת הנושאים והפיכתם למכלול אחד יהווה כר נרחב ותשתית עליה יוכל לסמוך ולצאת לאופקים יצירתיים וריאליים.תוכן הלימודים המרחיב מדגיש את יכול התכנון והפיתוח כמו גם את יכולת הגדרת הצרכים החומרים הטכניקות והטכנולוגיות בדרך לביצוע מוצר מוגמר . יכולתו של הלומד לעבור תהליכים לפיתוח יכולת חקר קרי,התבוננות, פירוק ,זיהוי וגיבוש פיתרון רעיוני שסופו מוצר המקרין תהליך קריסטלי בעל איכויות מובהקות המותאמות להגדרת הצורך.עיצוב תעשייתי הוא ההמחשה הכמעט אולטימטיבית של האדם והרצון לשכלל את מרחב המחייה שלו תוך שהוא ממנסחו ומבין את "מכונת" האדם את המבנה הפסכילוגי על מגבלותיו ויתרונותיו תוך יצירת מגש כסף לשיפור יכולת התיפקוד.ידע ומיומנות הם חלק חשוב בלימודי המחלקה ,אך מטרתה העיקרית היא יכולת הלומד להבשיל לעשייה יצירתית מנוסחת וכוללת ,ריאלית כלכלית ובעלת מעוף בפתרון המוצר המוצע.
אמנות
מאז ומתמיד ההבעה הויזואלית עשתה את צעדיה כשפה שכינסה לתוכה רבדים מפרים שכולן היו פרי חשיבה ורגשות אנושיים, של חקר ורצון להתמודד עם הגבולות, הן של השפה החזותית והן של התחושות ההבנות והאחריות האישית.לימודי האמנות הם אוסף של נושאי למידה המהווים נקודות מפגש - לאורך המסלול - להקניית ידע ומיומנות, אך בעיקר לפיתוח היכולת היצירתית שהינה יסוד היכולת המייחדת את בני האנוש.הכרת החומרים, הטכניקות והטכנולוגיות, הן כאמור יסוד כמו גם הבנת מסורת העשייה האמנותית, אך עיקר הדגש יושם על פיתוח היכולות האישיות ומיקוד השאיפה לעשייה יצירתית עצמאית ייחודית ומקורית.מאז ומתמיד מעבר לכל היכולות שעמדו לאדם ועומדות בפנינו בעידן הטכנולוגי, אין תחליף ליכולת האנושית היצירתית המובילה קדימה ביכולותיה.

אין תגובות: